AVZ-Group presenteert een nieuw team even voorstellen!

AVZ en Smits Rolluiken en Zonwering, bedrijven die onder de AVZ-Group vallen, hebben inmiddels hun sporen in de zonweringbranche verdiend. Iedereen in de branche kent de bedrijven, maar een aantal gezichten zijn nieuw. De nieuwe mensen stellen zich graag in Z&R aan de Nederlandse en Belgische zonweringwereld voor. 

Even voorstellen!
De vier nieuwe gezichten bij AVZ en Smits Rolluiken en Zonwering zijn van links naar rechts Tom van Boxtel, Martin Koning, Niels Beerens en Ivo Grevel. Tom van Boxtel is een routinier in de zonweringbranche. Hij heeft vroeger bij Somfy gewerkt en daarna vele jaren functies bij AVZ vervuld, onder andere als verantwoordelijke voor Aurora. Per 1 december is hij gestart hij als commercieel manager bij Smits Rolluiken en Zonwering. 

Daar gaat hij samenwerken met Martin Koning, zittend tweede van links, die sinds 1 oktober de nieuwe algemeen directeur van Smits Rolluiken en Zonwering is. Koning heeft een brede ervaring en was voor het laatst actief als operations manager bij Allied Motion Technologies Inc. Hij komt dus niet uit de zonweringbranche. “Ik zie dat absoluut niet als een probleem, want ik ben in korte tijd al aardig ingevoerd in de branche!” 

Staand, tweede van rechts, Niels Beerens, die in juli van dit jaar is aangetreden als algemeen directeur van de AVZ-Group. Daarvoor was hij al operationeel directeur bij de AVZ-Group. In die functie was hij verantwoordelijk voor het dagelijks beleid en ook voor de ombouw van de productie bij Smits die in 2016-2017 is doorgevoerd.*

Rechts ten slotte, Ivo Grevel, per 1 oktober in dienst getreden als commercieel directeur bij AVZ-Group. Grevel is nieuw in de zonweringbranche, hiervoor heeft hij veel verkoopervaring opgedaan bij Akzo Nobel en laatstelijk bij Struyk Verwo Infra. “Tot voor kort keek ik omlaag naar betonbestratingen, nu omhoog naar zonweringen!” 

AVZ-Group
Altera lamellendak.

Een team met oog voor de markt
De zonweringbranche is natuurlijk niet uniek, maar heeft wel zijn specifieke kenmerken. Niels Beerens en Tom van Boxtel kennen de branche, Martin Koning en Ivo Grevel leren hem kennen. De heren zien dat niet als een probleem. “In essentie is het overal hetzelfde”, aldus Martin Koning. “Het gaat erom de klant zo goed mogelijk te bedienen.” Ivo Grevel is het daar mee eens. “Elke branche kent zijn unieke facetten, maar er zijn natuurlijk ook heel veel overeenkomsten tussen branches.” 

Kenmerken van de zonweringbranche zijn het seizoensgebonden en deels nog kleinschalig karakter, met familiebedrijven. “Maar daar zit veel ontwikkeling in”, constateert Tom van Boxtel. “Ondernemers en consumenten veranderen. Er is voortdurend ontwikkeling, waar wij als branche op moeten inspelen.” Ivo Grevel haakt daar op in. “Onze belangrijkste doelstelling moet zijn om onze klanten te ontzorgen. Met belangrijke bedrijven in de branche beschikt de AVZ-Group over de kennis en de faciliteiten om zonwering-specialisten voor te bereiden op de toekomst.” 

Topjaar!
Het gaat goed met de economie, het consumentenvertrouwen is hoog en het weer was tot eind oktober geweldig. Het seizoen 2018 was dus erg goed voor de zonweringbranche. De AVZ-Group heeft daar ook van weten te profiteren. “Een heel goed jaar met een lang naseizoen voor alle bedrijven in de groep”, vat Niels Beerens de stemming samen.  

Martin Koning gaat daar nog wat dieper op in. “Dit jaar was inderdaad goed en we hopen dat 2019 net zo succesvol wordt. Belangrijk is om als bedrijf continu met de markt mee te bewegen. Ik heb al gemerkt dat er bij Smits een loyaal en gemotiveerd team staat dat bereid is om mee te gaan in de veranderingen die nodig zijn.” 

AVZ-Group
Cubola.

Lean machine
De productie bij Smits is in de afgelopen periode helemaal op de schop gegaan. Dat proces, waarbij Niels Beerens als operationeel directeur nauw was betrokken, is succesvol afgerond.   

“Wat wel een uitdaging blijft, is de schaarste op de arbeidsmarkt. Ook hier heeft de AVZ-Group dit seizoen proactief actie ondernomen, met als resultaat een hoge mate van klanttevredenheid”, stelt Beerens vast. Leverbetrouwbaarheid is een belangrijk speerpunt van Smits, vindt Martin Koning. “De zonweringspecialist en het projectzonweringbedrijf moeten er van op aan kunnen dat ze op het afgesproken tijdstip beleverd worden. Afspraak is afspraak!” 

Samen sterk
Dat de nieuwe managers zich gezamenlijk aan de Nederlandse en Belgische zonweringwereld voorstellen, is het beste bewijs dat de nauwe band binnen de AVZ-Group ook in de toekomst blijft bestaan. “De AVZ-Group bestaat uit meerdere toonaangevende bedrijven, elk met een eigen specialisatie”, aldus Tom van Boxtel. “Het grote voordeel is dat we allemaal dezelfde onderdelen en componenten gebruiken, waardoor het schakelen tussen zelfassemblage en kant-en-klaar voor een zonweringspecialist die met ons samenwerkt heel gemakkelijk is.” “De kracht van deze combinatie komt de flexibiliteit van onze klanten ten goede”, voegt Ivo Grevel daar aan toe. 

“Bij de AVZ-Group staat de klant centraal, of hij nu kiest voor componenten of voor kant-en-klaar”, benadrukt Niels Beerens. “Het past in ons streven om de klant te ontzorgen: iedere zonweringspecialist kan op elk moment de oplossing kiezen die het best bij hem past!” 

AVZ-Group
Altera lamellendak.

Stilstand is achteruitgang
Een van de speerpunten van de AVZ-Group voor de komende jaren is ontwikkeling en innovatie. Zo wordt begin 2019 het al eerder aangekondigde lamellendak Altera uitgebracht. “Ons streven is om vanaf nu jaarlijks meerdere nieuwe producten, productverbeteringen of innovaties uit te brengen”, licht Beerens toe. Om productvernieuwing zo goed mogelijk aan te pakken is interactie met de klant volgens Ivo Grevel onontbeerlijk: “Welke behoeften hebben onze klanten en eindgebruikers? Een belangrijker aspect van productvernieuwing is montagegemak, mede om te anticiperen op het tekort aan montagepersoneel”.

Nieuwe petten nieuwe wetten
Nieuwe mensen betekent niet dat er een hele nieuwe strategie voor de AVZ-Group voor 2019 in het verschiet ligt. “We hebben wel een aantal speerpunten geformuleerd”, aldus Niels Beerens. “Zo willen we de samenwerking binnen de gehele AVZ-Group – die al hecht is – verder intensiveren, we willen inzetten op innovatie en we gaan verder met digitalisering, met name van de bestelomgeving om onze klanten verder te ontzorgen.” Ivo Grevel vult aan dat het niet gaat om veranderen om het veranderen: “Wat we al jaren goed doen willen we behouden, wat beter kan, gaan we verbeteren.” 

Wat de AVZ-Group verder wil uitbouwen, is het one-stop-shop idee: klanten moeten bij de AVZ-Group terecht kunnen voor een complete range aan producten. Dan kan het gaan om onderdelen en componenten voor zelfassemblage, maar ook om kant-en-klare producten die alleen nog maar gemonteerd hoeven te worden. 

Heeft CRH als moeder ook nog een stem in de bedrijfsstrategie? Dat is volgens Beerens niet het geval. “CRH is en blijft onze moeder, maar wij opereren autonoom, al is er op bepaalde terreinen natuurlijk wel invloed. Bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid, waarvoor bij alle CRH bedrijven overeenkomstige regels gelden.” 

AVZ-Group
Cubola.

Groepsuitstraling
Het meeste is wel gezegd, maar er is toch nog iets onvermeld gebleven: de nieuwe huisstijl. “Die willen we verder doorvoeren”, aldus Niels Beerens tot besluit. “Daarmee tonen we onze verbondenheid en stralen we herkenbaarheid uit naar buiten.”  

* Zie Z&R 8 van 2016, p, 10 e.v.

Tekst: Thijs Pubben    Beeld: Thijs Pubben, AVZ